Pod koniec lata 2007 NASK umożliwił wprowadzenie usługi tastingu domen. Dynamika i rozwój rynku domen w Polsce (w przypadku tastingu – głównie literówek) sprawiła, że registratorzy porozumieli się z NASK, który pomysł testowania domen poparł. Na początku było to 5 dni, obecnie okres testowania wynosi 14.

Jak to działa? Domenę testować można przez okres 14 dni aby poznać jej statystyki – ile osób ją odwiedza, skąd pochodzi ruch, czy jest możliwe zarabianie na domenie poprzez parking. Oczywiście domenę trzeba zaparkować lub podczepić jakieś statystyki. Po tastingu domenę można porzucić, wykupić lub ponownie testować (jeśli uprzednio nikt jej nie złapie).

Przykładowe ceny pochodzą z active24.pl – 14 dni za 1,6 zł netto. To dość atrakcyjna cena, ale należy pamiętać, że niewielki procent domen testowanych rzeczywiście wart jest rejestracji – wynika stąd, że przedsięwzięcie ma sens dla przynajmniej kilkudziesięciu adresów, wiele osób handlujących domenami zamówiło setki domen. Wydali więc na tasting spore kwoty.

Obecnie niewiele jest polskich domen, które są w stanie zarobić na swoje utrzymanie (usługą parkowania) – testerzy największe kawałki tortu już dawno przetrawili. Nbależy jednak pamiętać, że internet idzie do przodu i wciąż powstają nowe serwisy, stare adresy zostają zapominane, porzucane lub wypadki losowe umożliwiają duży obrót domenami w Polsce oraz na świecie.

Testowanie domen w Active24: http://www.active24.pl/main/main.php?id=521
Generator literówek: http://typo.di.pl
Tasting domen – przykłady domen nie wartych rejestracji w Excelu